Mucho avontuur gegarandeerd! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Jeroen Berkenbosch - WaarBenJij.nu Mucho avontuur gegarandeerd! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Jeroen Berkenbosch - WaarBenJij.nu

Mucho avontuur gegarandeerd!

Door: Yvonne & Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

20 Januari 2010 | Costa Rica, San José

Vanaf het vliegveld pakken we de bus naar San José, waar ons gereserveerde hostel op ons wacht. De buschauffeur heeft echter geen flauw idee van de wijk waar we moeten zijn en spreekt nauwelijks Engels. Het eerste moment van paniek blijkt aan te breken voor Jeroen. Maar de bemoedigende woorden van Yvonne “Ach joh komt goed zo gaat het altijd, we komen er wel” doen hem goed. De vriendelijke chauffeur (die ons overigens wel eerst te veel heeft laten betalen) wil ons helpen. Alsof het mede verkeer alle geduld van de wereld heeft parkeert de buschauffeur voor het rode stoplicht, stapt uit en regelt een taxi voor ons. Na wat ommetjes te hebben gereden voor het goede doel van de taxi chauffeur zijn we dan eindelijk bij ons hostel. $ 27 dollar voor een koude douche, een krakend bed en enkele mieren. We doen het er maar mee. Met San José hebben we het wel direct gehad. Morgen gaan we naar de cloud forests van Monte Verde.

Hobbel de bobbel over onverharde wegen en met gierende motor leggen we de laatste kilometers af. We hebben prachtig uitzicht over groene dalen. In de verte zijn de met wolken bedekte wouden al zichtbaar. We voelen ons eindelijk kilometers ver van huis! Dat gevoel verdwijnt al snel als we even later door het stadje struinen en enkel blanke gezichten spotten. Ach wat is Costa Rica zonder een bezoek aan de cloud forests. En eenmaal toch op de toeristische tour boeken we ook direct maar net als iedereen een canopy tour, we hebben ten slotte nog niet genoeg gevlogen!

Gehesen in een strak (lees au mijn zak) harnas worden we even later vast gehaakt aan de eerst kabelbaan. Dit is geen kinderspel, de kabels spannen hele dalen. Met een rotgang sjeezen we van platvorm naar platvorm waar een aantal stoere kerels ons overhaken van kabel naar kabel. Met het hart in de keel en stijf van de adrenaline komen we uiteindelijk aan bij de Tarzanswing. Na een vrije val van enkele meters spant onze liaan en maken we een enorme uitzwaai. Oooooohhhhhiiiooooo! Het slotstuk is de superman. We worden in vlieghouding aan een kilometer lange kabel geklonken en vliegen met tranende ogen over een diepe vallei. Te gaaf!

Met Yvonne wordt op elk platvorm even een praatje gemaakt: “What’s your name?”, “Do you have a boyfriend”. Eén stoere vent geeft haar wel heel veel aandacht. “Nu vraag je al voor de derde keer mijn naam!”. Achteraf bleken hier twee zeer gelijkende tweelingbroers in het spel te zijn. Oeps!! De enige sjans die Jeroen had was bij de balie, waar hij een korting van 600 colones kreeg. Nu lijkt 600 colones heel veel maar dat is nog net geen euro.

Wij doorgewinterde avonturiers vinden dit natuurlijk nog niet genoeg, dus we besluiten ’s avonds ook nog een nachtwandeling te maken door het oerwoud op zoek naar kriebelende beestjes. Gewapend met een zaklamp volgen we onze gids, die met haarscherpe ogen 3 luiaarden en een jong, 2 monsterlijk grote tarantula’s, een dodelijk gifgroen adder, enkele kikkers, een aantal slapende vogels en een leger soldier-ants spot.

Na dit spetterende begin van onze reis worden we de volgende ochtend gewekt door het gebrul en geschreeuw van de wilde apen. Vandaag brengen we een bezoek aan het tot nationale park uitgeroepen gedeelte van de cloud forests. Dit is één van de beste en dus helaas ook druk bezochte nationale parken van Costa Rica. Het regenwoud is overweldigend mooi waardoor we de kauwgom kauwende obesitas amerikanen in ons groepje en de geasfalteerde wandelpaden al gauw vergeten. Onze gids ziet de ene vogel na de andere vliegen. En met aanstekelijk enthousiasme sleept hij ons door het bos opzoek naar de Quetzal (vogel). Uiteindelijk spotten we een prachtig vrouwtje met velgekleurd vederdek. Als de tour al afgelopen is hoort hij van een andere gids dat er ook een mannetje gesignaleerd is en prompt worden we weer het bos in gesleept. Verder kunnen we aan onze lijst met gespotte dieren toevoegen: 9 soorten colibri’s, een wasbeerachtig beest en een toekan.

Per autobusje denderen we ‘s middags over grintpaden richting La Fortuna om een bezoek te brengen aan de actieve vulkaan de Arenal. Een heerlijke gratis rug en kont massage later komen we aan bij Laguna de Arenal waar we het laatste gedeelte van onze reis per speedboot voltooien. We vertrekken direct voor onze Volcano night tour. De Arenal volkaan is zeer actief en spuwt meerder malen per dag as wolken en lava uit. In het donker gloeit het lava op, een waar spektakel dat iedere reiziger aangesmeerd wordt. Aangemeerd? Ja aangesmeerd. De waarheid is dat 70 % van de mensen na twee avonden nog niks gezien heeft, aldus onze gids, omdat de berg vrijwel altijd omsluierd is door wolken. Zelfs dit lijkt nog te zonnig, want even later vermeld hij doodleuk dat de laatste mooie uitbarsting op 22 december was. Dus ook wij hebben 45 min naar een dode geldberg gestaard, met minstens 50 andere mensen en helaas niks gezien. Toen onze gids ons met een spottende lach een tweede kans aanbood hebben we maar vriendelijk bedankt.

Als troost worden we niet veel later afgezet bij de Baldi Hot Spring. Hier vinden we 25 thermisch baden, watervallen en een mega jacuzzi met temp variërend van 36 tot 67 (Aaauch!)graden. Het water is rechtstreeks afkomstig uit natuurlijke vulkanische warmwaterreservoirs in de grond. We dobberen heerlijk rond onder de blote sterrenhemel. Ach, this is pretty good anyway!

Per taxi crossen we in de volgende ochtend naar het tweede natuurlijke wonder van La Fortuna, een reusachtige waterval. Na 500 traptreden ochtendgymnastiek staan we aan zijn voet. Met enorm geweld klettert het water in een diepe blauwe kom omgeven door de prachtigste jungle begroeiing. Door het matige mooie weer hebben we de hele waterval voor ons zelf. Geen tijd te verliezen, wat spettertjes zullen ons niet deren, hier gaat gezwommen worden! We trotseren het wilde water. Met scheppen water op de maag en enkele fiksen schrammen weten we de overkant van het bassin te bereiken, en kunnen we achter de waterval langslopen. Woehoe! We genieten volop en blijven de halve dag hangen.

’s Avonds nemen we nog even de bus naar Tillaran. Onze buschauffeur schijnt te denken dat hij op een raceparcours is beland. Met de spuugzakjes al in de hand halen we toch nog net op tijd onze bestemming. Wat een doodrijder van een chauffeur!

Inmiddels zijn we aangekomen in Liberia. Vanuit hier gaan we nog twee nationale parken bezoeken.

Foto’s:
kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=PVIMWAEU
(kopieer en plak de hele bovenstaande link)

Video van de Canopy Tour:

• 21 Januari 2010 - 08:34

Kinan:

Klinkt goed allemaal! Ik zit hier dag in dag uit boven mn boekjes te hangen, ben jaloooeeerrss!
    Volgens mij klopt de link van de foto's trouwens niet, zie geen foto's....

Smakken!

• 21 Januari 2010 - 08:39

Ceciel:

Haa Yv en Jeroen!

Supersupersupertof om jullie verhalen te lezen! :D Oooh, ik heb ook best een bruisend leven momenteel, maar die valt in het niets bij de jouwe!

Mooie foto's ook! Tis maar goed dat we in maart afspreken om de foto's van alle reizen van het afelopen jaar te bekijken! Hebben we een week of maken we een selectie? ;)

Enjoy! Ik doe het vandaag met een nachtje Utrecht! Haha!

xx Ciel

• 21 Januari 2010 - 09:20

Jeroen Van H:

Mooie avonturen beleven jullie en mooie foto's. Ben benieuwd naar volgende update

• 21 Januari 2010 - 09:34

Rolf En Marion:

Dat klinkt weer super. Zal zo ff foto's gaan kijken. Have fun

xx

• 21 Januari 2010 - 09:41

Rolf En Marion:

Gave foto's!!!!!!!! Alleen werkt de link idd niet goed. Het laatste stukje moet er ff bij gezet worden. Maar dan zien we ook wat.

• 21 Januari 2010 - 11:49

Pap En Mams:

Wat een schitterend verhaal. We hebben erg moeten lachen want we zien het echt voor ons. Lekkere geldklopperij is het trouwens daar. De foto's zijn schitterend! Je vader is jaloers dat hij die beesten niet ziet. We zijn benieuwd naar het volgende verhaal. De dagen zullen wel voorbij vliegen. Nog 3 weken te gaan!

• 21 Januari 2010 - 14:58

G Van Triest:

beste jeroen en yvonne
    de verhalen zijn leuk om te lezen ik wens jullie heel veel plezier deze door costa rica heen te reizen ik zal het op de voet volgen have fun

• 21 Januari 2010 - 15:33

RIA BOER:

hE DIT IS WEER GEWELDIG, ECHT GENIETEN DAAR, MAAR NU MET JEROEN DUS NOG MEER GENIETEN. jEROEN AF EN TOE EEN BEETJE JALOURS? DIE MANNEN DAAR VALLEN ALTIJD OP DIE MOOIE BLONDE VROUWEN EN DAN OOK NOG EEN DIE ZO ONDERNEMEND IS..... BLIJVEN JULLIE VERSLAGEN MET PLEZIER LEZEN , GENIET ER MAAR VAN SAMEN EN ALS HET IETS TE HEFTIG WORDT VOOR JEROEN EVEN RUSTIG AAN MAAR SAMEN.
    GROETJES oom Piet tante Ria.

• 21 Januari 2010 - 22:09

A3:

Gaat wel lekker daar he?

Dringend verzoek van Martijn:

Graag meer foto's van vogelspinnen.
    Is hij dol op namelijk.

Neem anders eentje mee voor hem.

a3

• 22 Januari 2010 - 22:41

Dennis:

Gaaf Gaaf Gaaf!!
    Pff best jaloers.. en ik maar bezig zijn met tentamens ;-)
    Echt tof al die beesten en watervallen!
    Geniet ervan! you´ve earned it!

Kus kus